Bersalahkah Aku?

                        .
Assalamualaikum.

Ketika semua orang bergembira di belakang rumah, aku di dalam rumah berseorangan. Menghadap mesin kecil yang banyak berjasa dekat aku. Benda nie lah banyak teman aku masa aku sunyi, masa aku bosan. Maaflah ayah, adik tak boleh nak berdepan dengan jiran jiran. Dengan semua. Adik tak boleh nak berhappy bersama dorang.

Sekali aku intai belakang rumah, tersentak hati. Kenapa aku tak boleh nak senyum macam dorang? Dorang semua tak pernah nak ada bad mood. Semua selalu senyum, happy. Tapi tak paa, at least aku ada kawan kawan yang selalu sokong aku dari belakang. Sebab tu aku sayangg dorang <3

Dugaan berat datang dekat aku sekarang. Aku tak nak mengeluh. Tapi, aku cuma budak kecik. Budak kecik yang tak boleh nak berdiri sendiri. Tak boleh nak selesaikan semuanya sendiri. Even nak pilih baju pun aku akan tanya mama aku. Inikan pulak dugaan seberat ni. Aku tak mampu. Aku tak kuat :')

Kalau aku cakap macam ni depan Farid, mesti dia akan mara aku. Yes, dia cakap Allah tak kan bagi dugaan kalau kita tak boleh tempuh. Selalunya macam tu lah kan? Tapi budak kecik macam aku ni boleh buat apa? Memang aku selalu senyum. Orang fikir, budak ni tapena ada masalah keaa. Tapi jauh dalam hati, ya Allah beratnya dugaan kau beri.

Aku tahu aku kena kuat. Aku kena banyak sabar. Seumur hidup aku, aku dah banyak sabar. Salah aku kea semua nie jadi?

Dari kecil, aku diajar hidup susah. Aku susah nak meminta minta. Kalau raya, nak beli baju pun aku akan tengok harga dulu. Even parents aku tak cakap apa, aku tetap rasa membazir. Rasa bersalah. Parents aku tapena nak mengeluh berapa banyak yang dorang kena keluarkan untuk aku. Aku mintak, insyaAllah dapat. Tapi aku tapena diajar macam tu. Aku dah terbiasa dengan cara yang diajar.

Bila dah besar, dorang ingat aku dah boleh berdiri sendiri. Boleh jaga diri sendiri. Sebab aku dah diajar semua masa kecil. Aku pernah kena tinggal. Tapi dorang tak tau, kuatnya aku bergantung dekat dorang. Ayah aku pun dah jarang bercakap dengan aku sekarang. Kadang-kadang benda yang dia cakap, aku tapenah buat. Tapi aku tapenah ada niat nak melawan dia. Sebab tu aku diam. Salah aku lagi kea?

Aku dah decide. Aku nak berdikari. Semua aku nak buat sendiri. So aku tapayah nak susahkan sapa sapa lagi enn?

Dalam keadaan aku sekarang, memang aku lemah. Lemah sangat. Susah kea orang nak terima aku sakit macam ni? Sakit aku ni hina kea? Bawak bala kea dekat orang sampai orang cakap kotor pasal aku? Orang tue bukan orang lain. Orang yang aku sayang. Susah nak terima hakikat ni. Hina sangat kea aku kat mata dia?

Sehina hina aku, aku tapena buat keja kotor. Aku tahu batas. Aku fikir baik buruk. Sekarang orang dah tengok aku macam orang gila. Buat benda bodoh. Otak aku dah tak bole nak function. Jammed. Aku sekarang bukan aku yang dulu. Aku sekarang akan banyak beza dari aku yang dulu. Sumpah bukan aku nak macam ni. Cuma semua ni terlalu berat bagi aku. Berat sangat.

And now, aku cuba menyibukkan diri aku. Aku nak lupakan smua. Aku harap dengan cara ni aku boleh lupa semua. And aku nak prepare untuk tournament akan datang.

p/s: Aku sayang hampa semua weyy :')
Masyehh awok (: Tekan LIKE pulak yee :p

No comments: